Kiki Weekly - nr. 30 (Wereld Reuma Dag, akelige algoritmes en méér)


Morgen, 12 oktober 2025, is het Wereld Reuma Dag. Voor mij een symbolische dag om deze nieuwsbrief te schrijven. Met hulp van Google, die mijn spraak omzet in tekst. Ik bof dat ik spreker ben en mezelf heb aangeleerd om zo min mogelijk met 'ehh’s' en 'ehm’s'of 'uh-uh-uh' te spreken. Maar reuma dwingt mij om zorgvuldig met mijn energie om te gaan. Scrollen door LinkedIn kost me niet alleen kracht en energie, maar levert me ook veel pijn op. Voorheen, in een ver verleden kon je nog verwachten dat die moeite beloond zou worden met inhoud die betekenisvol is. Tegenwoordig wijst de praktijk iets anders uit.

Onderzoek van Insider Intelligence (2024) laat zien dat bijna één op de vijf posts op LinkedIn een advertentie is. Dat komt overeen met mijn ervaring: gemiddeld om de drie berichten popt er weer een gesponsorde reclame voorbij. Soms in een verdachte verpakking, dan weer zo opzichtig dat het pijn doet aan mijn netvlies. Het gevolg is dat de inhoud die ik zoek, daar waar mijn interesses liggen en de mensen met wie ik verbinding heb naar de achtergrond verdwijnen.LinkedIn is daardoor steeds minder een plek voor uitwisseling en verbinding en steeds meer een podium voor promotie geworden. 

Daarbovenop komt het algoritme. Mijn bereik wordt niet bepaald door de kwaliteit van mijn stukken, maar door de woorden die ik gebruik. Zodra ik schrijf over sextortion of zelfdoding* zie ik mijn zichtbaarheid dalen. Al jaren. Dat is meten met twee maten, omdat ik de eerste auteur in Nederland was die een boek publiceerde over sextortion, waarin ook het thema zelfdoding* voorkomt. 

Ik schrijf niet om te choqueren, maar omdat het thema’s zijn die levens drastisch beïnvloeden en soms leiden tot het beëindigen van mensenlevens. Ik ben juist gaan schrijven en spreken daarover om taboes te doorbreken. Toch verdwijnen mijn creaties over deze onderwerpen onder de radar zodra ik ze benoem.
Met twee maten meten? Ja, want wanneer organisaties als de politie of 113 Zelfmoordpreventie dezelfde woorden gebruiken, wordt hun bereik niet ingeperkt. Dat kan mijn brein niet rijmen. Twee maten, één platform. LinkedIn profileert zich als hét netwerk voor professionals. De praktijk laat iets anders zien.

Onderzoek van The Markup (2023) toont aan dat berichten over gevoelige onderwerpen vaker verdwijnen uit de tijdlijn. In kwartaalcijfers van LinkedIn (Q3 2024) staat dat meer dan 80 procent van de omzet uit advertenties komt. En wie de logica van algoritmes begrijpt, die weet dat ze zo zijn ingericht dat adverteerders hun goddelijke gang kunnen gaan. Dat betekent dat maatschappelijk belangrijke thema’s onderdrukt worden en commerciële inhoud voorrang krijgt. Daarmee verliest het platform voor mij zijn geloofwaardigheid als plek voor vrije discussie.

Ik plaats daarom het meeste op mijn hoofdaccount op Instagram, zat al bijna niet meer op Facebook en om die reden zoek ik mijn publiek steeds vaker elders. Op X (voorheen Twitter) bijvoorbeeld, waar ik meer vrijheid ervaar om moeilijke thema’s te benoemen. Daar heb ik de vrijheid om mijn eigen woorden te kiezen. En ik investeer steeds meer in mijn nieuwsbrief. Daar bepaal ik zelf de inhoud en het ritme. Geen advertenties, geen digitale schifting en niet gehinderd door algoritmes. Alleen ik als schrijver en mijn lezers c.q. volgers.
Overigens zie ik al jaren een soortgelijk verschijnsel op Facebook en Instagram. 

Afgelopen week nog, toen ik daar aankondigde dat ik er binnenkort weer een podcast online komt met een gast. Mijn gast is docent en auteur Chantal Traas. Haar boek Gesnapt! gaat over over jongeren, misleiding op de socials, lust, liefde en de verslavingen waar zij mee kampen. Een boek dat vanaf vrijdag 16 oktober in de winkels ligt met als doel om onder andere bewustwording te creëren. Geschikt voor zowel jongeren, ouders, docenten, vertrouwenspersonen en iedereen die wil weten wat er leeft en speelt onder jongeren. Maatschappelijk belangrijke thema's, maar 'moeder Meta' dacht daar anders over en ik kan daar alleen plaatjes posten, zolang ik maar niet te diep inga op de inhoud.


Nu Wereld Reuma Dag nadert, voel ik scherper dan ooit dat energie schaars is. Ik wil die niet langer investeren in een platform dat mij belemmert in het vrije woord. Ik wil de wereld instrooien wat ik wil, zonder digitale tussenlaag die beslist wat wel of niet zichtbaar mag zijn. Mogelijk herken je dit. Misschien merk jij ook dat jouw kennis en ervaring of interesses minder zichtbaar zijn. Dat ze verruild worden door promotierommel waar je niet op zit te wachten. Mijn oproep is eenvoudig: pak je eigen podium. Post, deel en schrijf waar je zelf de toon zet. Want een platform dat maatschappelijke thema’s systematisch de kop indrukt, verliest voor mij zijn geloofwaardigheid.

Daarom maak ik aan de vooravond van Wereld Reuma Dag gelijk gebruik van de gelegenheid dat mijn gezondheid vanwege mijn reuma mij noodzaakt om te stoppen met mijn vak van vertrouwenspersoon. Een noodgedwongen keuze. Ik vind het een prachtig vak, maar ik kan het fysiek niet meer waarmaken om binnen 24 uur een melder ergens op een locatie in Nederland op te vangen. Dat gaat me aan het hart, maar soms moet je keuzes maken en realistisch zijn.

Ik ben de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen dankbaar voor alles wat zij voor mij heeft betekend. En mijn nominatie voor de ‘Award van Vertrouwenspersoon van het jaar 2025’ nemen ze me nooit meer af. Dankbaarheid richting mijn opdrachtgevers en melders voor het vertrouwen dat ze in mij hebben gesteld de afgelopen jaren. Dank aan de fijne collega’s die ik heb mogen ontmoeten en de collega’s die ik goed heb leren kennen tijdens onze vele intervisies. Onder andere Antoine van den Hout met wie ik een Mooie Mensen® Podcast opnam en mijn andere collega’s bij Vocalis Vertrouwenspersonen, die mijn zorgvuldig opgebouwde dossiers hebben overgenomen. Ik kan hen daarom bij iedereen aanbevelen.

Wat me juist wél energie geeft is het spreken op podia en in mijn Mooie Mensen® Podcast. Daar blijf ik mee doorgaan. Gelukkig kan ik mijn vak als gediplomeerd rouwcoach nog wel blijven uitoefenen. Ik help anderen met het terugkrijgen en behouden van de zingeving van hun bestaan. Want mensen die ondersteuning nodig hebben in hun rouwproces kunnen bij mij terecht in mijn rouwcoachingpraktijk in ’s-Gravendeel. En sinds kort ook online via mijn online cursus rouwverwerking: ‘Rouw is renovatie – Na de dood van je partner’.


Mijn keuze is helder. Mijn lijf is mijn beste barometer, dus ik richt mijn energie op positieve dingen en niet zo vaak meer op een platform waar mijn missie wordt weggefilterd. Want dat blijft mijn missie: een bijdrage leveren aan de maatschappij en een inspiratiebron zijn en blijven voor anderen. Ook dat is een bewuste keuze, daar ben ik veel te veel een 'leider' voor. Keuzes maken en knopen doorhakken wanneer het moet hoort bij leiderschap, zeker wanneer het gaat over je eigen leven en lichaam. Want ik mag dan reuma hebben, ik ben niet mijn ziekte. Ik ben overigens niet de enige die kampt met reuma, bekijk de gloednieuwe campagne van Reuma Nederland maar eens op de diverse socials.

Wil je mijn missie steunen zonder dat een algoritme bepaalt wat je wel of niet mag lezen? Abonneer je dan op mijn gratis nieuwsbrief. Dan blijf je automatisch op de hoogte van alles wat me bezighoudt. En daardoor kan ik mijn creativiteit kwijt en ongehinderd door algoritmes mijn boodschap verspreiden zoals ik het zelf wil. Wat mij in stelt staat om écht verbinding te maken met mijn lezers en volgers, iets wat voor mij 100 keer meer waarde toevoegt dan dat het me energie kost. Dank jullie wel daarvoor!

En als je toch op mijn website bent, dan vind je daar behalve de button naar de nieuwsbrief gelijk alles over wat ik nog wél kan, wat ik doe en hoe je met mij in contact kunt komen of blijven.

Ik wens je een mooi weekend!



© Fotograaf: Marcel Koch | Kochproductions

*Ps. kamp je met gedachten aan zelfdoding? Praat erover! Je kunt 24/7 contact opnemen met 113 via de chat, of bel gratis met 0800-0113 of bel 113.

Een reactie posten

My Instagram

Copyright © Organisatiebureau KVPS